Новини
Снимка: bulgariabezcenzura

Пловдивчани, елате на себе си! Столицата на културата не може да гласува за Винету и Мултак №1

Интервю на Мирослава Кортенска за в. "Марица"

-Проф. Кортенска, Пловдив спечели кандидатурата за европейска столица. С какво трябва да се справим, за да се представим достойно през 2019-та?

-Ако Пловдив и пловдивчани не знаят, че са европейска столица на културата, не е необходимо ЕК да им го казва. Пловдив е древен град, с богата история, с големи личности, които са предпочели да живеят и творят в този град. Радвам се, че това бе признато публично. Но преди дни бях в  Брюксел и с голямо разочарование мога да кажа, че кандидатурата ни за европейска столица  има  проблеми. Изтъква се, че това гласуване не е било много чисто, има конфликт на интереси. Това прави неприятно впечатление в Брюксел. За жалост, корупцията  с културното ни наследство се проявява не само в Пловдив. Тук става въпрос за това  как ГЕРБ се отнася към културата на България. Когато ГЕРБ бяха на власт, Вежди Рашидов разнасяше един папки по студиата и се хвалеше какво е направил за българската култура, а Лиляна Павлова се перчеше как с европейски програми ще подпомагат възстановяването  археологията на Ларгото в София. Видяхме сега служебния министър Мартин Иванов как показа, че Ларгото е потънало в тиня и трябва да го покриваме с найлони. В Плевен пък римската крепост Сторгозия кметът от ГЕРБ я бетонирал с 5 млн. лв. от европари. Не бива да забравяме, че наследството на Пловдив, наследството на Плевен или  София е световно културно наследство. И именно затова не можем да допускаме то да бъде в такива   съмнителни ръце. Представяте ли си как ще се използва от ГЕРБ голямата инвестиция, която ще се полага на Пловдив за организацията на голямото европейско събитие? И ако Пловдив иска да стане наистина културна столица през 2019-та, първата стъпка, която пловдивчани трябва да направят, е да покажат на предстоящите избори, че те разбират, че културната столица на Европа не може да гласува за  алчни варвари, които дори не знаят една чужда дума и употребяват само „конгретюлейшън” или „абаут-абаут“, както и да подкрепят с гласа си мултаци. Подобни кандидати не са подходящи за една европейска столица на културата. Нали така? Така че пловдивчани, елате на себе си!  

-Какво имате предвид?

-Като пловдивчанка на мен ми пука какво става в Пловдив и  дали моят роден град ще е изложен на  нападки. Смятам, че градът ни, чийто емблеми са културното наследство, творци като   Златю Бояджиев, Димитър Киров, Георги Божилов- Слона трябва да даде ясен знак, че разпознава търговците в храма. Аз представлявам интелигенцията, хората от културата и образованието, тези, които няма да разрешат наследството ни да се превърне в бизнес, в стока, защото то е - ценност! И трябва много да внимаваме, за да не прекъснем нишката и да се вайкаме впоследствие! Защото ще оставим едни руини на децата си!

В момента Борисов и Рашидов са се скрили и не идват дори на един дебат в Пловдив, разчитат на служебна победа, надменни са. Но аз доколкото познавам съгражданите си, те не обичат другоселци, просто си знаят цената - на пловдивчани. А ако ГЕРБ ги храни с обещания, да кажа ясно на всички - Европа няма да допусне лобиране, конфликти на интереси, превръщането на културата в бизнес за тези, които държат кесиите. Аз лично виждам много подобни интереси в Пловдив - между тези, които организираха Европейски месец на културата през 1999 г. в Пловдив и техните наследници, които сега управляват в общината. Връзки и лобизъм  от БСП, чрез Стефан Данаилов и Диана Данаилова от Министерството на културата, както и авангардния парашутист - Асен Асенов. Това не е тази максима - всички да се обединим около кандидатурата на Пловдив, а просто голямата субсидия за европейска столица на културата да остане в един кръг от хора, които да я контролират. Но видяхме, че Ламбо пише „Збогом“, Борисов -„Презцентър“. Но лакомията им е голяма! А за Рашидов явно дебатите около КТБ са по-важни от изборите, от Пловдив. А бе мултак №1. Затова, пловдивчани, отворете си очите!

-Ако ББЦ управлява, какви реформи в областта на културата ще предприемете?

 -Ние ще направим реформи, които да подкрепят традициите на българите в областта на културата. Най-важните средища от Възраждането досега са били читалищата. По време на евроизборите проведохме една голяма кампания за новото Българско Възраждане, тази идея няма да я оставим. Ще върнем читалищата, хората искат по места децата им да имат достъп до култура, до книга, да участват в театрални и музикални състави, да са информирани - компютри, таблети. Има хора, които не са виждали писател, поет, композитор.Те мислят, че всичко е свързано само с бита и лошия вкус от телевизиите. А това е страшно. Ние ще изхвърлим мултаците и мутрите от културата. Там има страшна мафия. С мои статии съм сигнализирала, че от културата много се краде. Всички виждат как блокира финансирането на българското кино, на театъра. Ще направим голяма реформа,  защото трябва  да има път за талантите в България.

-Вие сте  театрален критик и публицист. Как приемате случващото се в театрите, начините, по които се  финансират?

- Моят баща и моята майка са били актьори тук, в Пловдив, и са получили голямо признание на пловдивска сцена. Ужасно много ме боли, че тази сцена, на която аз лично съм израснала, не е възстановена след пожара. Сцената на Пловдивския театър е най-голямото средище на цяла Южна България. Освен това в театъра положението е  страшно комерсиализирано, тъй като се появиха две явления - оценяването  на театралния продукт като стока, според продадени билети и появата на т. нар. актьори-мечки. Т.е. представители на  развлекателната телевизия, които скалъпват някакво представление и обикалят страната - за пари.  Това ние в театъра наричаме халтура. Вежди Рашидов създаде отвратителната практика субсидиите на театрите  в отделните градове да  зависят единствено  от продадените билети. Това всъщност превърна  реформата в генератор на корупционна среда. Когато ти кажеш на един творчески организъм, че е тухларна фабрика и ще получава субсидия според броя на тухлите, които изработи, хората се изхитряват и започват да правят финансови отклонения. Театрите са се превърнали в малки корупционни центърчета, за да се защитят, да докажат брой билети. А изкуството се прави за публиката, която иска да чуе българското слово, а не да гледа  комерсиалните клоуни от телевизията. Къде са онези озарени хора, които  се занимават с изкуство? Не виждам такива лица вече. Всичко е за пари. Ние вкарахме този мултак в душата си и затова съм срещу ГЕРБ и Вежди Рашидов и казвам, че Пловдив като културна столица няма за кого да гласува, освен за България без цензура.   Пловдивчани, елате на себе си! Вие сте част от голяма културна история. Тук, между вас са били големи творци.

Непростима е лъжата на Вежди Рашидов, който се хвалеше , че има нечувани резултати след неговата реформа в сценичните изкуства и артистите получават повече пари. Сега служебният министър казва, че не може да започне театралният сезон. Най-голямата грешка на Вежди Рашидов е,  че  задържа развитието на културата близо 4 години. Защото той и ГЕРБ приемаха културата и наследството ни като стока. Аз смятам, че културните продукти  не са стока, а ценност. Това е голяма разлика, промяна, за която ще се борим. Освен това не искам да пропусна, че докато загробва българската култура Рашидов е натрупал доста тлъста сума - 2,5 млн. лева в банка. Той може да лъже в някое село, но не и в Пловдив и Брюксел, че това са спечелени пари от неговото „изкуство“. Там  казват,  че такъв художник или е умрял, или е гений. А той не е гений. Пловдивчани познаваме един такъв художник - Златю Бояджиев. И пловдивчани, мои връстници, могат да опишат как той се разхождаше по Главната, както и неговите незабравими картини. Златю Бояджиев е част от нашия град, а Вежди Рашидов част от какво е? От една измислица, от една мафия…

-Защо пловдивчани да гласуват за ББЦ?

-Пловдивчани няма за кого да гласуват, освен за България без цензура. Ние сме личностите, които могат да реализират каузите, които изброих. Аз  представлявам  българската интелигенция, зная 4 езика, имам докторат за Яворов, професура върху Кръга „Мисъл” , само с българската култура съм се занимавала през живота си. За кого  да гласуват - за неграмотни, турци, мафиоти и мултаци ли? Ами щом искат - да гласуват. Тогава обаче  Бареков, Кортенска, Любен Дилов, Росен Петров - няма да мълчим.

Аз ще работя за Пловдив - европейска културна столица, но  без ГЕРБ и без Тотев. Ще работя да възстановя мястото, където съм израснала - Пловдивския театър, и да направя един голям културен център и един фестивал. Ще работя и за читалищата. Искам децата да имат достъп до култура. Ще работя и за голяма реформа в театъра. Доста работа ни чака! Чакам зелена улица от гласуването на 5 октомври!

Интервюто взе Галина ГЕОРГИЕВА

Визитка:

Проф. Мирослава Кортенска е преподавател по история и теория на драмата и театъра. Културолог, медиен експерт, театрален критик и публицист. Автор е на  книги, документални филми и проблемни статии. Тя е доктор по изкуствознание. Член е на Съюза на българските писатели и Съюза на учените в България.